Ο Πύργος της Βαβέλ
Pieter Bryegel the Elder - Πίτερ Μπρίγκελ ο πρεσβύτερος
1525-30 έως 1569
-Φλαμανδός ζωγράφος, σχεδιαστής και χαράκτης-
γνωστός για τα τοπία και τις λεπτομερείς αγροτικές σκηνές
1525-30 έως 1569
-Φλαμανδός ζωγράφος, σχεδιαστής και χαράκτης-
γνωστός για τα τοπία και τις λεπτομερείς αγροτικές σκηνές
Ο Πύργος της Βαβέλ αποτέλεσε θέμα τριών πινάκων του ζωγράφου.
Τον πρώτο τον ζωγράφισε ευρισκόμενος στη Ρώμη, αλλά χάθηκε. Οι άλλοι δύο σώζονται σε μουσεία της Βιέννης και του Ρόττερνταμ.
Τον πρώτο τον ζωγράφισε ευρισκόμενος στη Ρώμη, αλλά χάθηκε. Οι άλλοι δύο σώζονται σε μουσεία της Βιέννης και του Ρόττερνταμ.
Κυριολεκτική η ερμηνεία ή αλληγορική η πρόθεση του ζωγράφου?
Babel, από
το σημιτικό bāb ili = η Πύλη του Θεού, η εξελληνισμένη Βαβυλώνα της Μεσοποταμίας˙ εκεί όπου
αναφέρεται η ιστορία του ομώνυμου πύργου, από την Γένεση - το πρώτο βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης - εξηγώντας την ποικιλία των γλωσσών και των εθνών.
Στα εβραϊκά, βαβέλ σημαίνει σύγχυση και αναφέρεται ακριβώς σ' αυτήν την ασυνεννοησία των γλωσσών που προκλήθηκε στις διάφορες σημιτικές φυλές, τιμωρώντας τους ο Θεός για την βλασφημία να προσπαθήσουν να χτίσουν πύργο ως τον ουρανό…
Στα εβραϊκά, βαβέλ σημαίνει σύγχυση και αναφέρεται ακριβώς σ' αυτήν την ασυνεννοησία των γλωσσών που προκλήθηκε στις διάφορες σημιτικές φυλές, τιμωρώντας τους ο Θεός για την βλασφημία να προσπαθήσουν να χτίσουν πύργο ως τον ουρανό…
Ο ζωγράφος είχε επισκεφτεί τη Ρώμη και όταν επέστρεψε στην γενέτειρά του, δημιούργησε αυτόν τον πίνακα που θυμίζει το Κολοσσαίο και άλλα αξιοθέατα της πόλης.
Ποιος ο παραλληλισμός της Ρώμης με τη Βαβυλώνα?
Η Ρώμη χτίστηκε ως Αιώνια Πόλη, που προοριζόταν από τον άνθρωπο να υπάρχει για πάντα.
Ωστόσο, η αιώνια πόλη... καταστράφηκε.
Η Ρώμη χτίστηκε ως Αιώνια Πόλη, που προοριζόταν από τον άνθρωπο να υπάρχει για πάντα.
Ωστόσο, η αιώνια πόλη... καταστράφηκε.
Απ’ την άλλη, εκείνη την εποχή υπήρχε μια αναταραχή μεταξύ της Καθολικής
Εκκλησίας που λειτουργούσε στα λατινικά
και της πολύγλωσσης Λουθηρανικής Προτεσταντικής
θρησκείας των Κάτω Χωρών.
και της πολύγλωσσης Λουθηρανικής Προτεσταντικής
θρησκείας των Κάτω Χωρών.
Έτσι, η ιστορία του πίνακα ερμηνεύτηκε ως τιμωρία της ματαιοδοξίας
- όπως και οι περισσότεροι πίνακες του Μπρίγκελ -
καταγράφοντας την ανθρώπινη αλαζονεία...
- όπως και οι περισσότεροι πίνακες του Μπρίγκελ -
καταγράφοντας την ανθρώπινη αλαζονεία...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου