Έξι Αμερικανοί στους δέκα εκτιμούν, 64 χρόνια μετά από το θλιβερό γεγονός, ότι η χώρα τους είχε απόλυτο δίκιο που έριξε ατομικές βόμβες στις ιαπωνικές πόλεις Χιροσίμα και Ναγκασάκι… [η συνέχεια εδώ]
Η πιο πάνω είδηση ανέσυρε απ' το χάος του μυαλού μου ένα ντοκυμαντέρ που πολλά χρόνια πριν είχα δει στην TV κατά την επέτειο της ημέρας αυτής. Είχε τον τίτλο: “Ο Kenzaburo Οe και ο γιος του, Hikari”, μια ιστορία που αποκαλύπτει τις άγνωστες δυνάμεις της ανθρώπινης φύσης.
Ο Hikari ήταν ακόμα ζωντανός κι εγώ τον είχα στη σκέψη μου πεθαμένο. Φερόμουν στο παιδί μου σαν να ήταν νεκρό κι ας βρισκόταν ακόμα στη ζωή. Συνειδητοποίησα ότι αυτό που έκανα ήταν ένα τρανό δείγμα ηθικής διαφθοράς. Εκείνη τη στιγμή σιχάθηκα τον εαυτό μου γιατί δεν μπορούσα να δεχτώ το γεγονός ότι το παιδί μου γεννήθηκε ελαττωματικό...
Συστάσεις
Σ’ ένα προάστιο του Τόκυο...
Hikari Οe: γεννήθηκε στις 13 Ιουνίου 1963 με εγκεφαλική βλάβη και είναι διανοητικά καθυστερημένος. Δυσκολεύεται να αρθρώσει λέξεις, 'βρήκε' όμως τη φωνή του μέσω της μουσικής.
Σ’ ένα προάστιο του Τόκυο...
Hikari Οe: γεννήθηκε στις 13 Ιουνίου 1963 με εγκεφαλική βλάβη και είναι διανοητικά καθυστερημένος. Δυσκολεύεται να αρθρώσει λέξεις, 'βρήκε' όμως τη φωνή του μέσω της μουσικής.
Kenzaburo Οe, πατέρας του Hikari: Το 1994 του απονεμήθηκε το Νόμπελ λογοτεχνίας. Με την πέννα του 'έδωσε' λόγο στο γιο του καταγράφοντας τα προβλήματα και τις χαρές που του είχε δημιουργήσει η συμβίωση μαζί του.
Τα πρώτα χρόνια
Ο Hikari εγχειρήθηκε και η ζωή του σώθηκε παρά τις συμβουλές των γιατρών να το αφήσουν να πεθάνει… Τριών ετών, μόλις και μετά βίας αντιδρούσε στο κελάηδισμα κάποιου πουλιού κι ο πατέρας του άρχισε να του αγοράζει δίσκους και τους άκουγε όλους με προσοχή. Τότε για πρώτη φορά στη ζωή του ξεστόμισε μια λέξη! Από τότε οι γονείς άρχισαν ν’ αναζητούν τρόπους επικοινωνίας μαζί του... Εκπαιδεύεται σε ειδικό σχολείο και παρουσιάζει ταχύτατη πρόοδο στην ομιλία του. Μόνο που οι κρίσεις επιληψίας έρχονται απροσδόκητα, το σώμα κοκαλώνει και χάνει τις αισθήσεις.
Ο Hikari εγχειρήθηκε και η ζωή του σώθηκε παρά τις συμβουλές των γιατρών να το αφήσουν να πεθάνει… Τριών ετών, μόλις και μετά βίας αντιδρούσε στο κελάηδισμα κάποιου πουλιού κι ο πατέρας του άρχισε να του αγοράζει δίσκους και τους άκουγε όλους με προσοχή. Τότε για πρώτη φορά στη ζωή του ξεστόμισε μια λέξη! Από τότε οι γονείς άρχισαν ν’ αναζητούν τρόπους επικοινωνίας μαζί του... Εκπαιδεύεται σε ειδικό σχολείο και παρουσιάζει ταχύτατη πρόοδο στην ομιλία του. Μόνο που οι κρίσεις επιληψίας έρχονται απροσδόκητα, το σώμα κοκαλώνει και χάνει τις αισθήσεις.
Μουσική - η γλώσσα του Hikari
Όταν εξέφρασε το ενδιαφέρον του για τη μουσική, οι γονείς κάλεσαν δασκάλα πιάνου για μαθήματα πιάνου. Δεν είχε όμως μεγάλες προόδους και η δασκάλα άρχισε ένα παιχνίδι μαζί του: εκείνος θα κατέγραφε τις νότες ακούγοντας μια μελωδία. Του άρεσε αυτό και άρχισε να σημειώνει τη μουσική απ’ τους δίσκους που υπήρχαν στο σπίτι. Ήταν το πρώτο βήμα για τη σύνθεση... Η δασκάλα του έβλεπε πολλά γραμμένα στο τετράδιο μουσικής του: ένα μέρος σονάτας του Beethoven, κάποιο μέρος από Bach... Κάποτε παρουσίασε την πρώτη του σύνθεση, το “Valse Γενεθλίων”, δώρο στη μικρή του αδερφή, που ήταν και το πρώτο ολοκληρωμένο του έργο. Άρχισε να κάνει τη μια σύνθεση μετά την άλλη. Όταν πληροφορήθηκε το θάνατο του χειρούργου γιατρού του Μομπούο Μοριγιάσου, που πέθανε από καρκίνο, ο Hikari είχε μια οξύτατη κρίση επιληψίας. Όταν συνήλθε συνέθεσε το 1984 στη μνήμη του το “Ρέκβιεμ για τον Μ”, για να εκφράσει τη θλίψη του. Από τη νηπιακή του ακόμη ηλικία, σπάνια εξωτερίκευε συναισθήματα Κάποιες φορές γελάει, αλλά πότε νιώθει θλίψη δεν το καταλαβαίνεις. Δεν έχει κλάψει ποτέ του!
Όταν εξέφρασε το ενδιαφέρον του για τη μουσική, οι γονείς κάλεσαν δασκάλα πιάνου για μαθήματα πιάνου. Δεν είχε όμως μεγάλες προόδους και η δασκάλα άρχισε ένα παιχνίδι μαζί του: εκείνος θα κατέγραφε τις νότες ακούγοντας μια μελωδία. Του άρεσε αυτό και άρχισε να σημειώνει τη μουσική απ’ τους δίσκους που υπήρχαν στο σπίτι. Ήταν το πρώτο βήμα για τη σύνθεση... Η δασκάλα του έβλεπε πολλά γραμμένα στο τετράδιο μουσικής του: ένα μέρος σονάτας του Beethoven, κάποιο μέρος από Bach... Κάποτε παρουσίασε την πρώτη του σύνθεση, το “Valse Γενεθλίων”, δώρο στη μικρή του αδερφή, που ήταν και το πρώτο ολοκληρωμένο του έργο. Άρχισε να κάνει τη μια σύνθεση μετά την άλλη. Όταν πληροφορήθηκε το θάνατο του χειρούργου γιατρού του Μομπούο Μοριγιάσου, που πέθανε από καρκίνο, ο Hikari είχε μια οξύτατη κρίση επιληψίας. Όταν συνήλθε συνέθεσε το 1984 στη μνήμη του το “Ρέκβιεμ για τον Μ”, για να εκφράσει τη θλίψη του. Από τη νηπιακή του ακόμη ηλικία, σπάνια εξωτερίκευε συναισθήματα Κάποιες φορές γελάει, αλλά πότε νιώθει θλίψη δεν το καταλαβαίνεις. Δεν έχει κλάψει ποτέ του!
Hikari ο συνθέτης
Το καλοκαίρι του 1994 ήταν γεμάτο γεγονότα και για τους δύο άντρες και μέσα απ’ αυτά, ο δεσμός ανάμεσα σε πατέρα και γιο έγινε ακόμα ισχυρότερος. Έφτασε ένα γράμμα από τη Χιροσίμα, που ανέφερε ότι ένας σύλλογος για άτομα με πνευματική αναπηρία ήθελε να χρηματοδοτήσει μια μουσική βραδιά στην οποία θα παρουσιαζόταν το έργο του Hikari. Τα έργα του αποσπούσαν πολλούς επαίνους. Ο πατέρας πρότεινε μια σονάτα για φλάουτο και πιάνο με τίτλο ‘Χιροσίμα’. Τέλη του Ιουνίου του 1994 έγινε ηχογράφηση της μουσικής του στο Χοκάιτο. Έπαιζαν εξέχοντες μουσικοί σε μια από τις αίθουσες με την καλύτερη ακουστική. Μέχρι τότε οι συνθέσεις του ήταν για φλάουτο και πιάνο. Πρώτη φορά τώρα έγραφε μουσική για βιολί. Είχε κάνει μια δική του έρευνα πάνω στα χαρακτηριστικά του ήχου του βιολιού και συνέθεσε το “Νανούρισμα του Ιούνη” έχοντας στο νου του το μήνα γέννησής του.
Το καλοκαίρι του 1994 ήταν γεμάτο γεγονότα και για τους δύο άντρες και μέσα απ’ αυτά, ο δεσμός ανάμεσα σε πατέρα και γιο έγινε ακόμα ισχυρότερος. Έφτασε ένα γράμμα από τη Χιροσίμα, που ανέφερε ότι ένας σύλλογος για άτομα με πνευματική αναπηρία ήθελε να χρηματοδοτήσει μια μουσική βραδιά στην οποία θα παρουσιαζόταν το έργο του Hikari. Τα έργα του αποσπούσαν πολλούς επαίνους. Ο πατέρας πρότεινε μια σονάτα για φλάουτο και πιάνο με τίτλο ‘Χιροσίμα’. Τέλη του Ιουνίου του 1994 έγινε ηχογράφηση της μουσικής του στο Χοκάιτο. Έπαιζαν εξέχοντες μουσικοί σε μια από τις αίθουσες με την καλύτερη ακουστική. Μέχρι τότε οι συνθέσεις του ήταν για φλάουτο και πιάνο. Πρώτη φορά τώρα έγραφε μουσική για βιολί. Είχε κάνει μια δική του έρευνα πάνω στα χαρακτηριστικά του ήχου του βιολιού και συνέθεσε το “Νανούρισμα του Ιούνη” έχοντας στο νου του το μήνα γέννησής του.
Η συναυλία
Το νέο κομμάτι για τη συναυλία ολοκληρώθηκε, ο τίτλος και η φόρμα του άλλαξαν και από ‘Χιροσίμα’ έγινε ‘Το Καλοκαίρι’ και αργότερα το 'Μακρύ Καλοκαίρι' σε μορφή σουίτας. Στις 2 Αυγούστου δίνεται η συναυλία για την οποία ζητήθηκε από τον Hikari να γράψει τη μουσική τρεις μήνες πριν. Κλήθηκαν 100 μέλη του συλλόγου, διανοητικά καθυστερημένα άτομα και οι οικογένειές τους. Ο συνθέτης Οe καλείται στη σκηνή χειροκροτούμενος από ένα ενθουσιώδες κοινό παρουσία των συγκινημένων γονιών του. Τα λόγια που μπόρεσε να πει ήταν: ...Ευχαριστώ που ακούσατε τη μουσική μου...
Το νέο κομμάτι για τη συναυλία ολοκληρώθηκε, ο τίτλος και η φόρμα του άλλαξαν και από ‘Χιροσίμα’ έγινε ‘Το Καλοκαίρι’ και αργότερα το 'Μακρύ Καλοκαίρι' σε μορφή σουίτας. Στις 2 Αυγούστου δίνεται η συναυλία για την οποία ζητήθηκε από τον Hikari να γράψει τη μουσική τρεις μήνες πριν. Κλήθηκαν 100 μέλη του συλλόγου, διανοητικά καθυστερημένα άτομα και οι οικογένειές τους. Ο συνθέτης Οe καλείται στη σκηνή χειροκροτούμενος από ένα ενθουσιώδες κοινό παρουσία των συγκινημένων γονιών του. Τα λόγια που μπόρεσε να πει ήταν: ...Ευχαριστώ που ακούσατε τη μουσική μου...
.
.
...Τέσσερεις μέρες πέρασαν από την αξιομνημόνευτη αυτή συναυλία και φτάνει η επέτειος της έκρηξης της ατομικής βόμβας. Η οικογένεια Οe επισκέπτεται τον ποταμό που περνά από το κεντρικό σημείο της έκρηξης. Κι αυτή τη χρονιά πολλά φαναράκια επιπλέουν στην επιφάνεια του ποταμού.
Έτσι ήταν κι όταν γεννήθηκες εσύ...
Έτσι ήταν κι όταν γεννήθηκες εσύ...
Στην ίδια αυτή πόλη ο Kenzaburo Οe σκέφτηκε κάποτε το θάνατο του γιου του...
9 σχόλια:
Σοκαριστική η στατιστική…
Τυχερός ο Oe που είχε τέτοιο πατέρα που τον αντιμετώπισε ως άνθρωπο κι όχι ως ανάπηρο που με την αγάπη του τον στήριξε και τον βοήθησε να αναπτύξει το ταλέντο του.
Το μεγαλείο και η αρρώστια της ανθρωπότητας μέσα στην ίδια ιστορία..
Καλό καλοκαίριιιιιιιιιιιιιι
kisses
παράπλευρες απώλειες. παράπλευρες ζωές. σοκ για την ανθρωπότητα. δέος για ανθρωπότητα. την δύναμή της και την θέλησή της.
Πολύ αμφιβάλω αν έχουν ιδέα οι Αμερικάνοι (οι περισσότεροι), έστω και στο ελάχιστο, για την ιστορία δημιουργίας της ατομικής βόμβας, τον σκοπό που τις έριξαν και τους ανθρώπους που το διέταξαν.
Έχω διαβάσει και δει αρκετές ιστορίες σαν αυτή και γενικώς πιστεύω ότι η ρίψη των ατομικών βομβών είναι από τα πιο τραγικά συμβάντα στην ιστορία της ανθρωπότητας. Βλέπεις δεν ήταν μόνο τα θύματα εκείνης τις στιγμής αλλά και πολλές γενιές έπειτα. Οι Αμερικάνοι έχουν μια εμμονή στην ποιότητα, θέλουν αυτό που κάνουν να διαρκεί στο χρόνο!
εσηκώστηκεν η τρίχα μου!
Oμορφο post !
Aναγέννηση απο την καταστροφή.
Πάντα κάποιοι άνθρωποι βρίσκουν την γλυκιά δημιουργική δύναμη.
Συμφωνώ με τον Newton και να προσθέσω το εξής: Οι Αμερικάνοι να μην ξεχνούμε, απάντησαν σύμφωνα με τα όσα ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΑ τους πληροφορούν τα ΜΜΕ της χώρας. Η πλύση εγκεφάλου όπως φυσικά και σε άλλες χώρες, ελέγχει σε μεγάλο βαθμό τις αντιλήψεις των ανθρώπων..
Δεν είμαι 100% ενάντια της χρήσης των ατομικών βομβών μιας και οι Γιαπονέζοι ήταν τόσο φανατισμένοι που πιθανόν θα σκοτωνόντουσαν όλοι για να προστατέψουν τη χώρας τους.
Φυσικά με αν και υποθέσεις δεν γράφεται η ιστορία.
Global Greek,
έχει δίκιο ο Phivos πιο κάτω... Ο αμερικάνικος λαός τελικά ζει στον κόσμο του.
Skouliki,
ακόμη εδώ είσαι???
Ανταποδίδω
b|a|s|n\i/a,
σοκ από ΚΑΘΕ άποψη, πράγματι
Newton & Phivos,
έχετε μεγάλο δίκιο...
ρ-ί-τ-σ-α
μπρρρρρ!
habilis,
πράγματι, ζωή απ' τη στάχτη
ΙωάννηςΚ,
ας τους άφηναν να επιλέξουν οι ίδιοι τον τρόπο θανάτου τους
Δημοσίευση σχολίου