4/6/15

Πάμ’ Ισπανία; με Isaac Albéniz…

«…οι κιθαρίστες έχουν οικειοποιηθεί σε τέτοιο βαθμό κάποια από τα έργα του, ώστε τελικά ξεχνάμε πως ο συνθέτης τα έγραψε για πιάνο...”

Μιλάμε για τον Isaac Manuel Francisco Albéniz y Pascual: γεννημένος στην Καταλονία το 1860, παιδί-θαύμα, εκμεταλλεύτηκε σωστά το ταλέντο του και έγινε βιρτουόζος πιανίστας και συνθέτης. Έγραψε όπερες και μουσική για θέατρο καθώς και λιγοστά ορχηστρικά έργα και τραγούδια, μα το μεγαλύτερο μέρος του έργου του ήταν πιανιστικό. Πέθανε νωρίς, το 1909, σε ηλικία 48 ετών…

Προς το τέλος της δεκαετίας του ’80 και επηρεασμένος από την ισπανική μουσική παράδοση, έγραψε μεταξύ άλλων και τη ρομαντική Suite española, οp. 47 (Ισπανική Σουίτα) για σόλο πιάνο. Αποτελείται από μουσικές γραμμένες κυρίως το 1886 που ομαδοποιήθηκαν το 1887 προς τιμήν της Βασίλισσας της Ισπανίας. Με τη σουίτα αυτή θα πάμε Ισπανία, καθώς τα μέρη της θα μας ταξιδέψουν σε διάφορες περιοχές και μουσικά στυλ της χώρας. 

Η σουίτα αρχικά περιελάμβανε 4 κομμάτια: Granada, Cataluña, Sevilla και Cuba, που όπως πολλά έργα για πιάνο του Αλμπένιθ, μας περιδιαβαίνουν σε διάφορες περιοχές και μουσικά στυλ της Ισπανίας. Το 1912 μετά θάνατο του Αλμπένιθ, ο εκδότης Hofmeister επανέκδωσε τη σουίτα, προσθέτοντας άλλα 4 κομμάτια του συνθέτη για πιάνο: Cádiz, Asturias, Aragón και Castilla, τα οποία είχαν δημοσιευτεί σε άλλες συλλογές και μερικές φορές με διαφορετικούς τίτλους (το πασίγνωστο Asturias αρχικά ήταν το Prelude από την σουίτα Chants d'Espagne – Τραγούδια από την Ισπανία). 

Αυτά τα επιπρόσθετα κομμάτια δεν καθρεφτίζουν ακριβώς την γεωγραφική περιοχή στην οποία αναφέρεται το καθένα. Παράδειγμα το δημοφιλές Asturias, όπου οι ρυθμοί του Ανδαλουσιανού φλαμέγκο λίγο έχουν να κάνουν με την Ατλαντική περιοχή της Αστούρια. Αυτό δεν εμπόδισε βέβαια την Ισπανική Σουίτα  να γίνει ένα από τα λαοφιλή έργα του Αλμπένιθ.

Σε καθένα από τα παρακάτω 8 μέρη της σουίτας, ο τίτλος αναφέρεται στην γεωγραφική περιοχή που φωτογραφίζει η κάθε μουσική και σε παρένθεση η μουσική φόρμα ή χορός από την περιοχή αυτή.

  1. Granada (Serenata) 
  2. Cataluña (Curranda) 
  3. Sevilla (Sevillanas) – χορός της Σεβίλης
  4. Cádiz (Saeta) 
  5. Asturias (Leyenda)  η μουσική δεν θεωρείται ενδεικτική της περιοχής της Αστούρια αλλά μάλλον του Ανδαλουσιανού φλαμένκο, το δε Leyenda προέρχεται από το legend=θρύλος, μύθος­ 
  6. Aragón (Fantasía)  από την Αραγκόν, προέρχεται η fantasia στο στυλ χορού της Αραγονίας με το όνομα jota (από το jumb)
  7. Castilla (Seguidillas) – χορός και τραγούδι της Καστίλης (από το seguir = ακολουθώ)
  8. Cuba (Notturno) – από την Κούβα (που τότε, στα 1880, ήταν μέρος της Ισπανίας) προέρχεται το notturno σε στυλ habanera.

Suite española, οp. 47 για σόλο πιάνο



Η Suite española, οp. 47 ενορχηστρώθηκε από άλλους˙μία διάσημη ενορχήστρωση είναι αυτή του Rafael Frühbeck de Burgos (σε 3 μέρη) 

Διασκευές ξεχωριστών κομματιών αλλά και ολόκληρης της σουίτας συχνά παίζονται από κλασικούς κιθαρίστες. Είναι γεγονός πως, τα έργα Granada, Sevilla, Cadiz και Asturias πιο συχνά ακούγονται από κιθάρα παρά από πιάνο και έγιναν βασικά έργα του κιθαριστικού ρεπερτορίου αρχές του 20ου αι 
Ας ακούσουμε το Asturias και τη Granada με δύο μεγάλους κιθαρίστες.

Βuen viaje!

4 σχόλια:

MYSTELIOS είπε...

Εξαιρετική ανάρτηση !!!

habilis είπε...

Πως απ΄εδώ ?
Να περνάς κάπου-κάπου μην χαθούμε...

jf είπε...

χαχαχα! χρόνος γιοκ πλέον...

Unknown είπε...


thank you

سعودي اوتو