12/11/11

Τα Αποτυπώματα του Debussy

Χεινόπωρο· έξω ο αέρας λυσσομανάει, αστραπόβροντα ξεσκίζουν τον ουρανό... κι αυτός δίπλα στο παράθυρο του σπιτιού ζωντανεύει τη βρόχα που πίπτει right through στους κήπους του...  
Jardins sous la pluie - Κήποι στη Βροχή
Είναι το τρίτο μέρος των Estampes
του Claude-Achille Debussy για σόλο πιάνο. 

Όπως οι περισσότεροι, έτσι κι ο Αχιλλέας, έκλεψεΤα Γαλλάκια θα αναγνωρίσουν στο κομμάτι δύο τραγουδάκιατο Dodol'enfant do 
και το Nous n'irons plus aux bois

Ο Debussy [1862-1918] άφησε το ηχητικό του αποτύπωμα δημιουργώντας το κίνημα του Ιμπρεσιονισμού στη μουσική. Ξεπήδησε παράλληλα με εκείνη την τάση της μεταρομαντικής εποχής προς τον 20ο αιώνα, η οποία επηρεάστηκε από τις ακρότητες της ρομαντικής αρμονίας του Γερμανού Wagner. Ας πούμε πως, ο Ιμπρεσιονισμός αποτελεί τον γαλλικό κλάδο του ρομαντισμού κόντρα στην αυστρο-γερμανική παράδοση.

Συνεχίζει, λοιπόν, ο Debussy τις βασικές τάσεις του ρομαντικού κινήματος, χρησιμοποιώντας όμως με λεπτότητα και διακριτικότητα το υλικό του. Έλκεται τόσο από μουσικά στοιχεία παλαιότερων εποχών [μεσαιωνικοί τρόποι] όσο και από νέο υλικό εξωδυτικής μουσικής [νέες συγχορδίες, κλίμακες, ρυθμοί]. Φόρμες μικρές -αντίθετα με τις εκτεταμένες ρομαντικές- φέρουν τίτλους που ανακαλούν εικόνες από την ιμπρεσιονιστική ζωγραφική [φεγγαρόφωτο, σύννεφα, κήποι στη βροχή...]. Φευγαλέες αρμονίες με άλυτες διαφωνίες και με διακριτική ενορχήστρωση διαχέονται και δημιουργούν ονειρικές εντυπώσεις, όπως ακριβώς τα ομιχλώδη περιγράμματα της ιμπρεσιονιστικής ζωγραφικής... 
Πίνακας του έτερου Γάλλου Claude Monet με τίτλο 

Impression: Soleil levant
εξ ου και το όνομα του κινήματος. Παλαιότερη ανάρτηση εδώ


Και για να ολοκληρώσουμε το τρίπτυχο, να και τα άλλα δύο σύντομα Αποτυπώματα:. 

Οι Pagodes – Παγόδες 
Ζωντανεύουν εικόνες από την Ανατολική Ασία, ενσωματώνοντας Κινέζικες και Γιαπωνέζικες  παραδοσιακές μελωδίες, καθώς και νύξεις από τα Ινδονησιακά μουσικά σύνολα gamelan. Γίνεται επίσης εκτεταμένη χρήση μουσικού υλικού έξω απ’ τα παραδοσιακά της δυτικής μουσικής, όπως πεντατονικές κλίμακες.  

Το Soirée dans Grenade – Απόγευμα στη Γρανάδα 
Εδώ ο Debussy χρησιμοποιεί Αραβικές κλίμακες και μιμείται τον ήχο της κιθάρας προκειμένου να ζωντανέψει εικόνες από τη Γρανάδα της Ισπανίας. Αν και η μοναδική εμπειρία που είχε ο Debussy με τη χώρα αυτή ήταν μερικές ώρες στο San Sebastian, ο Ισπανός συνθέτης Manuel de Falla, είπε για το Soirée, πως παρόλο που «δεν υπάρχει ούτε ένα μέτρο σ’ αυτήν τη μουσική δανεισμένο απ’ την λαϊκή ισπανική παράδοση, εν τούτοις ολόκληρη η σύνθεση μεταφέρει θαυμάσια το ισπανικό άρωμα». Όποιος θέλει το οσφραίνεται...  





3 σχόλια:

Margo είπε...

Ήταν ότι πρέπει με αυτόν τον καιρό (ο αέρας έξω λυσσομανά) και το χουζούρι του σπιτιού.
Ακούω και ευχαριστώ πολύ!!!

Phivos Nicolaides είπε...

Εξαιρετικά όπως πάντα οι επιλογές σου και τα γραφόμενα σου. Μπράβο!!!

MYSTELIOS είπε...

Πολύ αγαπημένος ο ιμπρεσιονισμός και στην ζωγραφική αλλά και στην μουσική!!!
Σίγουρα είναι η καλύτερη επιλογή για μια συννεφιασμένη και κρύα Κυριακή του Νοέμβρη!!!
Σε ευχαριστούμε και πολλούς χαιρετισμούς !!!